Πιστεύω ότι η Οδύσσεια είναι ο πιο καλλιτεχνικός και εμπνευσμένος Ελληνικός μύθος στην ιστορία της αφήγησης. Ένας λόγος είναι η χρήση των συμβολικών αντικειμένων. Για να καταλάβεις την τεχνική των συμβόλων πρέπει πάντα να ξεκινήσεις από τους χαρακτήρες.
Το πρώτο πράγμα που παρατηρώ σχετικά με τον χαρακτήρα είναι ότι ο Όμηρος έχει μετατρέψει τον Οδυσσεά από έναν πανίσχυρο μαχητή που παλεύει με τον θάνατο (Ιλλιάδα) σε έναν μαχητή αναζητεί τον δρόμο για το σπίτι του. Ο Οδυσσεάς είναι ένας πολύ καλός μαχητής. Είναι πολλά περισσότερα από ένας ερευνητής, στοχαστής και εραστής.
Αυτή η αλλαγή του χαρακτήρα υποδηλώνει επίσης μία αλλαγή σε συμβολικό επίπεδο, από την μητριαρχία στην πατριαρχία. Αντί για μία ιστορία όπου ο βασιλειάς πρέπει να πεθάνει και να παραμείνει η μητέρα, ο Οδυσσεάς επιδιώκει να ξαναπάρει τον θρόνο. Όπως συμβαίνει στις καλύτερες ιστορίες ο Οδυσσεάς υπόκεινται σε αλλαγή χαρακτήρα. Επιστρέφει στο σπίτι του, ο ίδιος άνθρωπος αλλά ένας καλύτερος χαρακτήρας. Αυτό το διαπιστώνουμε με τις ύψιστες ηθικές αποφάσεις που καλείται να πάρει. Επιστρέφοντας στο σπίτι του ο Οδυσσέας επιλέγει την θνητότητα αντί της αθανασίας.
Μία από τις κεντρικές αντιθέσεις στους συμβολισμούς χαρακτήρων στην αφήγηση είναι ο άντρας έναντι στην γυναίκα. Αντίθετα με τον Οδυσσέα, ο οποίος μαθαίνει μέσα από τα ταξίδια του, η Πηνελόπη μένει σε ένα μέρος και μαθαίνει μέσα από τα όνειρά της, παίρνοντας αποφάσεις βασισμένες στα όνειρά της.
Ο Όμηρος κτίζει ένα δίκτυο συμβολισμών στην Οδύσσεια, βασισμένο στους χαρακτήρες και στην θεματική. Αυτός είναι ο λόγος που το δίκτυο είναι βασισμένο σε φαλλικά σύμβολα: τσεκούρι, κατάρτι, ραβδί, κουπί, τόξο. Για τους χαρακτήρες αυτά τα αντικείμενα αντιπροσωπεύουν κάποιες μορφές αμεσότητας και απευθείας δράσης. Σε αντίθεση με αυτά τα σύμβολα είναι το δέντρο που στηρίζει το νυφικό κρεβάτι του Οδυσσέα και της Πηνελόπης. Αυτό είναι το δέντρο της ζωής, και αντιπροσωπεύει την ιδέα ότι ο γάμος είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Μεγαλώνει ή σαπίζει. Όταν ο άντρας περιπλανάται πολύ μακριά ή για πολύ καιρό προς αναζήτηση δόξας (αυτή είναι η απόλυτη αξία του μαχητή), ο γάμος αλλά και η ίδια η ζωή πεθαίνει.
Συμβολισμοί
Ταξίδι: το μονοπάτι της ζωής
Λαβύρινθος: Η σύγχυση να βρεις τον δρόμο σου στην ζωή και στον διαφωτισμό
Κήπος: Η ενσωμάτωση με τους νόμους της φύσης, αρμονία με τον εαυτό μας αλλά και με τους άλλους.
Δέντρο: Το δέντρο της ζωής
Ζώα (άλογο, πουλί, φίδι): Μέσα για το δρόμο προς τον διαφωτισμό ή την κόλαση
Σκάλα: στάδια διαφωτισμού
Υπεδάφος: Ανεξερεύνητη περιοχή του εαυτού μας, ο δρόμος προς τον θάνατο
Φυλαχτά (σπαθί, τόξο, ασπίδα, μανδύας): Ορθή δράση
By John Truby