Εάν googlάρετε τον όρο Business Storytelling θα εμφανιστούν 149.000.000 αποτελέσματα. Οι πρώτες σελίδες αφορούν tips, οδηγούς και βιβλία, που σκοπό έχουν να σε βοηθήσουν να αφηγηθείς την ιστορία σου. Ωστόσο η δημιουργία στρατηγικού storytelling είναι πολύ περισσότερο από την εφαρμογή κάποιων “χρυσών κανόνων”, ενός καλογραμμένου κειμένου ή απλά το ιστορικό χρονοδιάγραμμα μιας εταιρίας. Πρόκειται για μια πιο βαθιά ανάλυση, ερμηνεία και επικοινωνία της ουσίας μιας επιχείρησης, της Μεγάλης Ιδέας, του σκοπού, της αποστολής της. Απαιτεί ισχυρές γνώσεις marketing, branding, επικοινωνίας και διοίκησης, soft skills και ανθρώπους με διαφορετικές τεχνογνωσίες και ταλέντα που θα μπορέσουν να προσδιορίσουν και να εκφράσουν μια εταιρική ιστορία.
H κοινωνική ψυχολόγος Jennifer Aaker, παρομοιάζει το storytelling ως ένα διακριτό σήμα μέσα σε έναν εκκωφαντικό θόρυβο παρόμοιων μηνυμάτων. Πράγματι, η εποχή που ζούμε, χαρακτηρίζεται από ένα τεράστιο όγκο δεδομένων τα οποία βρίσκουν πρόσβαση στην παγκόσμια κοινότητα μέσω του διαδίκτυου και των social media. Υπολογίζεται ότι παράγονται περισσότερα από 2.5 quintillion bytes δεδομένων κάθε μέρα ή διαφορετικά κάθε άτομο στον πλανήτη παράγει κάθε δευτερόλεπτο 1,7ΜΒ δεδομένα. Οι καταναλωτές εκτίθενται από 400 έως 10.000 διαφημίσεις την ημέρα. Εάν αυτό θελήσουμε να το αναγάγουμε στην επικοινωνία της επιχείρηση μας, αντιλαμβανόμαστε την δυσκολία όχι μόνο να φθάσει αλλά και να γίνει διακριτό το μήνυμα μας σε ένα σταχευμένο κοινό. Μέσα σε αυτό τον κυκεώνα μηνυμάτων δεν χρειαζόμαστε περισσότερη διαφήμιση αλλά περισσότερη καθαρότητα μηνυμάτων, ιδεών και αξιών. Εκείνες που μπορούν πραγματικά να εμπνεύσουν το κοινό είναι εκείνες που στο τέλος της ημέρας θα γίνουν αντιληπτές και θα κινητοποιήσουν το άτομο να δράσει. Επιδίωξη μας είναι να γίνουμε το διακριτό σήμα μέσα στον θόρυβο.
Μία καλή ιστορία μπορεί:
- Να κερδίσει το ενδιαφέρον και τα συναισθήματα του κοινού και να το εμπνεύσει
- Να αλλάξει την γνώμη του επάνω σε συγκεκριμένα θέματα και να τον κάνει να σκεφτεί με διαφορετικές προσεγγίσεις
- Να φέρει αποτελέσματα, δηλαδή να τον κινητοποιήσει να δράσει, Πχ να επιλέξει ένα προϊόν έναντι κάποιου άλλου.
Εάν θέλει κάποιος να σπάσει τους επικοινωνιακούς τοίχους και να συνδεθεί πραγματικά με τους ανθρώπους λίγοι τρόποι μπορούν να ανταγωνιστούν την αφήγηση ιστοριών. Υπάρχουν πραγματικοί λόγοι γι’αυτό. Ο άνθρωπος έχει μεγαλώσει με ιστορίες, μύθους, παραμύθια, αφηγήσεις. Είμαστε αναθρεμμένοι να ακούμε και να συνδεόμαστε με ιστορίες, οι οποίες, πολλές φορές, προσδιορίζουν την συμπεριφορά μας για την υπόλοιπη ζωή μας. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι κατασκευασμένος να σκέφτεται και να επηρεάζεται από ιστορίες. Ο ερευνητής Paul Zak βρήκε ότι οι ιστορίες προκαλούν έκρυση ωκυτοκίνης από τον εγκέφαλο, μία χημική ουσία που συνδέεται με το αίσθημα της ενσυναίσθησης και της επιθυμίας για συνεργασία. Οι ιστορίες ερεθίσουν τις ανθρώπινες αισθήσεις με πολλούς τρόπους. Πολλές έρευνες έχουν δείξει, ότι όταν ακούς μία ιστορία κινητοποιούνται τα ίδια σημεία του εγκεφάλου που ερεθίζονται όταν ζούμε ένα πραγματικό γεγονός, μικραίνοντας το κενό μεταξύ της ιστορίας και της πραγματικής εμπειρίας. Και αυτό είναι που κάνει τις ιστορίες τόσο ισχυρές εμπλέκοντας μας ψυχολογικά, συναισθηματικά και πνευματικά. Έχουμε ταχυπαλμία όταν ο αγαπημένος ήρωας κινδυνεύει, απογοητευόμαστε όταν ένας φίλος μας μας περιγράφει την προσπάθεια που έκανε για να περάσει τις εξετάσεις όταν τελικά απέτυχε, και βάζουμε τον εαυτό μας σε πνευματική ανησυχία επάνω στο ηθικό δίδαγμα μιας ιστορίας.
Το storytelling στις επιχειρήσεις δεν είναι απλά ένας τρόπος να μιλήσουμε για τα προϊόντα μας. Είναι ένα ισχυρό εργαλείο να εκφράσουμε ιδέες, αξίες και μηνύματα αλλά κυρίως να συνδεθούμε σε πολλά επίπεδα με το κοινό μας.
Γιώργος Γκέκας | Strategic branding & storytelling
Χρειάζεστε βοήθεια να κάνετε το brand σας ανταγωνιστικό στις νέες συνθηκες; Επικοινωνείστε μαζί μας.
Φωτογαφία Pexels