Search
Close this search box.

Αυτό που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία

0
741


O Νίκολα Τέσλα είχε μία ιδέα.
Πίστευε ότι στην Γη υπήρχαν ρεύματα ηλεκτρικών φορτίων που έρεαν υπόγεια. Αυτά, ύστερα από την κατάλληλη διαχείριση,  θα μπορούσαν να παράξουν μίας χαμηλής συχνότητας ηλεκτρικά κύματα που θα ήταν ικανά να τροφοδοτήσουν με απεριόριστη ενέργεια όλο τον πλανήτη. Φυσικά ποτέ δεν υλοποιήθηκε η ιδέα του. Αρκετά χρόνια αργότερα ο Ελον Μασκ εμπνεύστηκε από την ιδέα του Τέσλα και για βιώσιμη ενέργεια και έναν πιο καθαρό πλανήτη. Το 2003 δημιούργησε μία εταιρία που της έδωσε το όνομα του εμπνευστή της ιδέας του. Η αυτοκινητοβιομηχανία Tesla δημιουργήθηκε από μηχανικούς που ήθελαν να αποδείξουν ότι η ηλεκτρική οδήγηση μπορεί να αντικαταστήσει την συμβατική χωρίς συμβιβασμούς ενισχύοντας την βιωσιμότητα του πλανήτη. 

Η σκέψη έξω από το κουτί είναι πάντα εκείνη που οδηγούσε την ανθρωπότητα ένα βήμα πιο μπροστά. Από το “Εύρηκα” του Αρχιμήδη, το μήλο του Νεύτωνα έως τους σύγχρονους επιστήμονες και φιλόσοφους, η περιέργεια και τα μεγάλα ερωτήματα αποτέλεσαν έμπνευση δημιουργίας μεγάλων ιδεών. Η ύπαρξη και η προσπάθεια υλοποίησης μιας ιδέας είναι ο σπόρος των μεγάλων καινοτομιών. Εμπνευσμένοι άνθρωποι συλλαμβάνουν μία ιδέα, την αναγάγουν σε όραμα και δημιουργούν το περιβάλλον και τις προϋποθέσεις να γίνει πραγματικότητα. 

Ωστόσο η αξία μιας μεγάλης ιδέας δεν περιορίζεται μόνο ως απάντηση σε ένα ερώτημα της ανθρωπότητας στο οποίο οι επιστήμονες αφιερώνουν την ζωή τους για να το απαντήσουν. Η αξία τις ιδέας είναι σημαντική και στις επιχειρήσεις.  Εκεί, η ιδέα ορίζεται ως η νοητική σύλληψη που μπορεί να συνδεθεί με μία υπηρεσία ή ένα προϊόν και να έχει οικονομικό όφελος. Μια ιδέα αποτελεί την ραχοκοκαλιά μιας επιχείρησης. Δεν αποτελεί μόνο το εναρκτήριο λάκτισμα της, το στοιχείο έμπνευσης της ύπαρξης της.  Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις στηρίζουν και στηρίζονται, αναπτύσσουν και αναπτύσσονται επάνω σε μία ισχυρή και εμπνευσμένη ιδέα. Μια ιδέα που εμπνέει την ίδια, τους πελάτες και την κοινωνία. Εκφράζει την μοναδική οπτική της απέναντι στον κόσμο και πως μπορεί να συνεισφέρει σε αυτόν, δηλαδή τον λόγο ύπαρξης της ίδιας και των προϊόντων της. 

Επιχειρήσεις που συνδέουν την ύπαρξη τους αποκλειστικά με την παραγωγή κέρδους διακινδυνεύουν τελικά την βιωσιμότητα τους.  Ιδιαίτερα σήμερα που η τεχνολογία μπορεί να αντικαταστήσει σε χρόνο ρεκόρ, κάθε “καινοτόμο” ή “μοναδικό” προϊόν, αυτό που πραγματικά δημιουργεί την μοναδικότητα και την καινοτομία είναι η ιδέα πίσω από το προϊόν, ο σκοπός τον οποίο εξυπηρετεί και το όραμα το οποίο προσπαθεί να υλοποιήσει.  Σπάνια ένα προϊόν από μόνο του μπορεί να δικαιολογήσει την ύπαρξη μιας εταιρείας σε βάθος χρόνου. 

Κλασικά ερωτήματα στο branding είναι:  Εάν αύριο εξαφανιστεί η εταιρεία από την αγορά, σε ποιους θα λείψει, για ποιους λόγους και για πόσο καιρό;

Η απάντηση σε αυτά τα βασικά ερωτήματα είναι δύσκολο να δοθούν, από οποιαδήποτε επιχείρηση που στηρίζει την ύπαρξή της αποκλειστικά στο προϊόν που παράγει. Σκεφτείτε ένα πολύ ισχυρό brand και προσπαθήστε να απαντήσετε σε αυτά τα ερωτήματα για τα προϊόντα του. Η έλλειψή του από την αγορά δεν θα προκληθεί από την απώλεια του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρει, αλλά κυρίως το κενό που θα δημιουργήσει εξαιτίας της δυσκολίας εξυπηρέτησης της ιδέας, των αξιών και της εν΄γένη ιστορίας που υποστηρίζει και υπηρετεί. Αυτοί είναι καθοριστικοί λόγοι ύπαρξης και επιτυχημένης επιβίωσής ενός brand σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον. 

Είναι σημαντικό να διαφοροποιήσουμε την “Μεγάλη Ιδέα” της επιχείρησης από την άποψη που έχει ένας ή περισσότεροι άνθρωποι για αυτήν. Οι απόψεις είναι χρήσιμες γιατί συνεισφέρουν στην διαμόρφωση μιας ιδέας, όπως επίσης είναι χρήσιμο να έχουμε διευρυμένες εμπειρίες και γνώσεις γύρω από τις ιδέες άλλων επιχειρήσεων πριν διαμορφώσουμε την δική μας μοναδική ιδέα. 

“Ο κόσμος αποτελείται από ιδέες που αποτελούν οδηγούς για μελλοντικές πρακτικές. Ακόμη και οι πιο σαθρές ιδέες, βασισμένες σε άγνοια και προκαταλήψεις διαμορφώνουν την ιστορία και την δημόσια κουλτούρα. Οι ιδέες όταν κινούνται αποτελούν πρότυπα για σκέψη και πρακτική.”Ash Amin & Michael O’Neill in Thinking About Almost Everything

Πολλές ιδέες διαμορφώνονται και αποτυγχάνουν. Όμως αυτές αποτελούν το λίπασμα για επόμενες πιο πετυχημένες ιδέες. Θεμελιώδες συστατικό μιας ιδέας είναι η υλοποίηση, ή η προσπάθεια υλοποίησης της. 

Μεγάλες ή μικρότερες ιδέες βρίσκονται πίσω από προϊόντα και brands που διαμορφώθηκαν από τυχαία ή πιο συγκροτημένη διαδικασία . Η επιτυχία τους οφείλεται στο γεγονός ότι οι επιχειρήσεις στήριξαν τις ιδέες και τις συνέδεσαν αποτελεσματικά με τα προϊόντα τους. Πολλές από αυτές ήταν απλές και είχαν σκοπό να δώσουν λύση σε ένα μικρό πρόβλημα. 

Ένα μικρό πρόβλημα της ανθρωπότητας. 



Γιώργος Γκέκας | Marketing Specialist, MSc
Χρειάζεστε βοήθεια να αναπτύξετε το brand σας στο νέο περιβάλλον;  Επικοινωνείστε μαζί μας.

Artwork by CHARACTERS

MEDIA

Video
Sound file

Συλλογές

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση