Σύμφωνα με τον γκουρού του μάρκετινγκ Seth Godin “Το μάρκετινγκ δεν αφορά πλέον τόσο το προϊόν που κατασκευάζετε όσο τις ιστορίες που λέτε”. Με αυτό το άρθρο θα εξηγήσουμε τι κάνει μια ιστορία πραγματικά σπουδαία. Οι καταναλωτές είναι πλέον αρκετά καλοί για να αφομοιώνουν ασύνδετες πληροφορίες από τους διαφημιστές. Η επιχειρηματική αφήγηση (storytelling) είναι μία ικανότητα που οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να αγνοήσουν εξαιτίας της δυνατότητά της να διαμορφώνει την αντίληψη της μάρκας (brand) τους από τους πιθανούς πελάτες της. Ένα brand που έχει την ικανότητα να πει μία θαυμάσια ιστορία, γίνεται πιο έμπιστο και αγαπητό από κάποιο που δεν έχει αυτή την ικανότητα. Σήμερα τα brands δεν έχουν την πολυτέλεια να είναι βαρετά ή “παραφορτωμένα” με διαφημιστικές δράσεις για τα προϊόντα τους. Οι παραδοσιακοί μέθοδοι διαφήμισης καταλήγουν στην απώλεια αρκετών πελατών, ιδιαίτερα Millenianials, οι οποίοι έχουν την ικανότητα να απορρίπτουν τα μηνύματα τα οποία δεν τους είναι χρήσιμα ή δεν τους διασκεδάζουν. Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να μάθουν πως θα ενσωματώσουν την αφήγηση στις προσπάθειες marketing και επικοινωνίας που κάνουν ώστε να κάνουν πιο ελκυστικό το brand τους.
Τι είναι η εταιρική αφήγηση;
Είναι η δημιουργία ιστοριών ή περιεχομένου που αντιπροσωπεύει τις άξιες του brand, και στοχεύει να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού στόχου. Υπάρχουν πολλά μέσα τα οποία χρησιμοποιούνται από τα brands για να πουν ιστορίες: blog posts, social media posts, videos, ομιλίες, podcasts, σελίδα “about us” , παρουσιάσεις etc. Τo storytelling δεν μπορεί μόνο να χτίσει σχέσεις με πιθανούς πελάτες, αλλά μπορεί επίσης να δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των εργαζομένων, να γοητεύσει ξένους προς την επιχείρηση ακόμη και να αυξήσει τις πωλήσεις.
Βρες τους χαρακτήρες. Οι χαρακτήρες εκπροσωπούν το brand σου. Επέλεξε εκείνους που εκφράζουν τις αξίες και την ποιότητα του brand σου. Πρέπει να είναι ενδιαφέροντες και αρεστοί στο κοινό σου.
Μάθε τις αξίες και τα πιστεύω σου. Ποιες αξίες του brand σου θα πρέπει να εκφράσει η ιστορία και το περιεχόμενο που θα επικοινωνήσεις. Ποια θέματα ή σκοποί σε ενδιαφέρουν περισσότερο; Πως θα ήθελες το brand σου να αλλάξει τον κόσμο;
Σχεδίασε την δομή. Είναι η χρονολογική σειρά με την οποία θα εξιστορίσεις τα γεγονότα. Οι περισσότερες ιστορίες έχουν αρχή μέση και τέλος. Περιστατικά αποτελούν το πλαίσιο της ιστορίας σου. Εξηγούν τι συνέβει και γιατί.
Δημιούργησε περιεχόμενο. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορείς να πεις μία ιστορία. Επέλεξε τα είδη του περιεχομένου που θέλεις να χρησιμοποιήσεις.
Σχεδίασε τις δράσεις marketing. Χρειάζεται να δείξεις στους άλλους την ιστορία σου. Χρησιμοποίησε τα κατάλληλα εργαλεία marketing για να προσελκύσεις το κοινό σου.
Αναρωτηθείτε.
- Πως θα περιέγραφα το brand μου;
- Ποιοι είναι οι στόχοι του brand μου;
- Ποιες είναι οι αξίες του brand μου;
- Ποιο είναι το κοινό στόχος;
- Πως θέλω το κοινό μου να αντιλαμβάνεται το brand μου;
- Πως το brand επηρεάζει τον κόσμο γύρω του;
- Τι κάνει το brand καλύτερα από τον ανταγωνισμό;
- Ποια θέματα σχετικά με το αντικείμενο μου ενδιαφέρουν το κοινό στόχο;
- Μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτά τα θέματα για να δημιουργήσω ενημερωτικό αλλά και ψυχαγωγικό περιεχόμενο, ή ακόμη καλύτερα, μία εμπνευσμένη ιστορία;
- Ποια είναι η επιχειρηματική μου φιλοσοφία;
- Τι είδους ιστορία θα εξέφραζε καλύτερα το brand μου και πως να την αφηγηθώ;
Η αποτελεσματική απόδοση μιας αφήγησης στους στόχους του brand, θα πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι θα μπορούν να προσδιορίσουν τους στόχους της στρατηγικής branding και να τους επιτύχουν μέσα από μία στοχευμένη αφήγηση.
Γιώργος Γκέκας | Strategic branding & storytelling