Το φθινόπωρο του 1383 κατέφθασαν τα τουρκικά στρατεύματα του Εβρενός Γαζή στο φρούριο, αντιλήφθηκαν ότι o διοικητής του ήταν μία γυναίκα με το όνομα “Μαρουλία”. Διόλου τυχαία, αφού φαίνεται ότι κατά τη διάρκεια της επιστράτευσης, οι άντρες κάτοικοι της περιοχής είχαν μεταβεί στη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να αναλάβουν οι γυναίκες την υπεράσπιση του κάστρου απέναντι στον τουρκικό ζυγό. Η Μαρουλία, χήρα του προηγούμενου διοικητή, οργάνωσε την άμυνα και πολέμησε και η ίδια ηρωικά, υπερασπιζόμενη το φρούριο. Η αντίσταση των γυναικών κράτησε αρκετούς μήνες πριν το κάστρο παραδοθεί τελικά στα χέρια των Τούρκων. Από τότε το κάστρο ονομάστηκε Αβρέτ – Χισάρ, που σημαίνει“Κάστρο των Συζύγων/Γυναικών”. Ήταν τόσο ισχυρό, που αρκούσε μόλις μία γυναικεία φρουρά για την υπεράσπισή του – αυτή είναι άλλωστε και μία πιθανή εκδοχή για το πώς προέκυψε το όνομά του.
Σήμερα θα μπορούσε μία ομάδα γυναικών να προστατέψει τον τόπο της και να ξεχωρίσει ξεπερνώντας τις αντιξοότητες της εποχής;
Η Σύλβια, η Αντιγόνη, η Κούλα, η Λαμπρινή, η Κρυσταλλία και η Χριστίνα είναι χρόνια αγελαδοτρόφοι. Δραστηριοποιούνται στο γυναικόκαστρο, 15 χιλιόμετρα από το Κιλκίς, δηλαδή σε μία αγροτική περιοχή, χωρίς τις διευκολύνσεις μιας πόλης. Ανήκουν σε αγροκτηνοτροφικές οικογένειες και ασχολούνται από πάντα με την κτηνοτροφία. Όπως χιλιάδες μικροί παραγωγοί σε όλη την Ελλάδα, παράγουν με συνέπεια, μόχθο και ειλικρίνεια, δίνοντας το προϊόν τους σε μεγάλες εταιρίες, που το αξιοποιούσαν εμπορικά για λογαριασμό τους. Πέρα από τις φιλικές σχέσεις που είχαν αναπτύξει μεταξύ τους, η κάθε μία δραστηριοποιούνταν μόνη της, ακολουθώντας τις οδηγίες του αγοραστή που έπαιρνε το γάλα τους.
Ο γιός της Σύλβιας, ο Αλέξανδρος, εκείνο τον καιρό έκανε την πτυχιακή του στην Αμερικανική Γεωργική σχολή και ασχολούνταν με την εμφιάλωση γάλακτος. Επισκεπτόταν την μονάδα της μητέρας του και διαπίστωσε ότι το γάλα που παραγόταν ήταν εξαιρετικής ποιότητας.
– Εμείς το γάλα που παράγουμε στην Σχολή το εμφιαλώνουμε και το πουλάμε σε πολύ καλή τιμή στην αγορά. Και γίνεται ανάρπαστο. Γιατί δεν το εμφιαλώνεις να το πουλάς η ίδια ρε μάνα; Μπορώ να σε βοηθήσω και εγώ.
Εκτός από το πανέμορφο φυσικό περιβάλλον που ζούσαν, όλες οι άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσαν να θεωρηθούν ευνοϊκές για μία επιχειρηματική ανάπτυξη. Η Σύλβια, γνώριζε τις δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος: κεφάλαια, ποσότητα, οργάνωση, γραφειοκρατία… αλλά δεν το απέρριψε. Αντιλήφθηκε αμέσως ότι κάτι τέτοιο δεν μπορούσε να το υλοποιήσει μόνη της. Σύντομα έκανε μία συνάντηση με την διευθύντρια της εταιρίας που αγόραζε το γάλα τους, και μοιράστηκε την ιδέα της. Η ανταπόκριση ήταν θετική. Η εταιρία θα μπορούσε να συσκευάζει και να διανέμει το γάλα της Σύλβιας με το δικό της brand. Η Σύλβια αμέσως συζήτησε την ιδέα με τις υπόλοιπες 5 αγελαδοτρόφους, που είχαν και φιλική σχέση. Η ζύμωση της ιδέας κράτησε λίγους μήνες και διαπιστώθηκε ότι το εγχείρημα χρειαζόταν υποστήριξη marketing και κάποιον που θα ασχολούνταν με το επιχειρηματικό κομμάτι. Τα άτομα αυτά βρέθηκαν και πάλι από το φιλικό περιβάλλον των 6 γυναικών. Η Ερασμία και η Δέσποινα αμέσως υιοθέτησαν την ιδέα και συμπλήρωσαν την ομάδα των 8 γυναικών. Ποιά είναι η μαγική στιγμή που αποφάσισαν να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν κάτι ξεχωριστό; Ίσως τελικά, να μην υπάρχει μία μόνο τέτοια στιγμή, αλλά ένα σύνολο στιγμών αλλά και πρωτοβουλίας, που ευνοούν στην υλοποίηση τέτοιων ξεχωριστών συνεργασιών.
Οι 8 γυναίκες παράγουν ένα γάλα νόστιμο, αναβαθμισμένο ποιοτικά έναντι των βιομηχανοποιημένων. Υπερβαίνουν τους βασικούς κανόνες που απαιτούνταν από τον αγοραστή και που ήδη τηρούσαν. Είναι ένα πλουσιότερο γάλα, σε γεύση και θρεπτικά συστατικά, με την μικρότερη δυνατή επέμβαση. Αυτό επιτυγχάνεται με την κοινή και συντονισμένη δράση τους, την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους, αλλά και τον σεβασμό στην φύση και στις αγελάδες. Έχει καλλιεργηθεί μια μοναδική σχέση με τα ζώα που ξεκινά από την τροφή μέχρι την εν γένη διαβίωσή τους στην φάρμα. Οι διαδικασίες παραγωγής, αποθήκευσης και διανομής που έχουν, διασφαλίζουν την επίτευξη ενός άριστου αποτελέσματος.
Σήμερα στο γυναικόκαστρο μία άλλη ομάδα γυναικών αντιστέκεται στον εχθρό της κρίσης, με σκοπό να υπερασπιστεί τον τόπο και την ποιότητα των προϊόντων τους.
Ας μην γελιόμαστε. Τολμηρές ιδέες και θέληση έχουν πολλοί άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα. Η υλοποίηση αυτών των ιδεών απαιτούν τεχνογνωσία, πίστη και ρίσκο. Πράγματι, οι επιτυχημένες ιδέες είναι ένα σύνολο όλων των παραπάνω, αλλά είναι και το αποτέλεσμα μιας αρμονικής και αποτελεσματικής συνεργασίας. Σήμερα δεν είναι η εποχή που θα πρέπει να περιμένουμε κάποιον να μας δώσει την λύση. Η λύση έρχεται από εμάς, όταν το θέλουμε, όταν συνεργαζόμαστε.
Η ιστορία αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την ομάδα CHARACTERS