Αναζητώντας να αγοράσω κάποιες παλέτες για μία φίλη μου, βρήκα μόνο έναν προμηθευτή on line που μπορούσα να έχω πρόσβαση σε αυτόν. Μάλιστα έλεγε ότι πωλούσε καινούριες όποτε ήταν αυτό που ήθελε η φίλη μου. Παίρνω τηλέφωνο και κανονίζω να περάσω άμεσα από την αποθήκη, περίπου μισή ώρα με το αυτοκίνητο. Φτάνω και επειδή ήταν κλειστά, δεν είχε κόσμο το εργοστάσιο, οπότε ξεκινήσαμε έναν φιλικό διάλογο. Όταν του είπα ότι ασχολούμαι με το marketing και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων μου απάντησε ότι εκείνος αναπτύσσει μόνος του τις επιχειρήσεις του.
Θαυμάσια του απάντησα, και χωρίς να πω κάτι άλλο, ξεκίνησα να ψάχνω για τις παλέτες μου.
Τότε εκείνος άρχισε να μου λέει πως είχε ξεκινήσει από φτωχή οικογένεια, εργαζόμενος ως λουστραδόρος. Είχε επιχειρηματικό πνεύμα και έκανε σωστές επιλογές. Μάλιστα όταν ξεκίνησε και αναζητούσε εργασία του έγινε μία δελεαστική πρόταση για δύο χρόνια, την οποία απέρριψε διότι διέβλεπε ότι μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια, θα μπορούσε να αποκτήσει αρκετούς πελάτες και να αναπτυχθεί περισσότερο από εάν εργαζόταν μόνο σε εκείνον. Πράγματι, έτσι και έγινε. Μου εξήγησε τις στρατηγικές που εφάρμοζε με τους πελάτες του. Δεν έκανε επιθετικές πωλήσεις, αλλά του προσελκύει όταν ένιωθε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή. Και πήγαινε αρκετά καλά.
Δήλωνε ότι στην περιοχή ήταν από τους ηγέτες της αγοράς, ενώ μου παρουσίασε όλες τις δραστηριότητες που ανέπτυξε, αναλύοντας τες με τόση λεπτομέρεια όπως θα έκανε ένα επιθετικός πωλητής με τα χαρακτηριστικά των προϊόντων του. Εγώ αφέθηκα οικειοθελώς να τον ακούω, χωρίς να τον διακόπτω, για δύο λόγους. Πρώτον έβρισκα πολύ ενδιαφέρουσες τις ιστορίες του, και δεύτερον προσπαθούσα να καταλάβω τι προσπαθούσε να μου πουλήσει, αφού εγώ είχα ήδη βρει αυτό που ζητούσα. Χωρίς να πω τίποτε άλλο για την δραστηριότητα μου, μου εξηγούσε ότι δεν ενδιαφέρεται να αναπτύξει περισσότερο τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του αφού σημασία είχε να απολαύσει αυτά που είχε καταφέρει. Όλα αυτά μου ακούγονταν θαυμάσια. Ένας αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, με εμπνευσμένες ιστορίες, και με φιλοσοφία για την ζωή.
Αφού είχε χτίσει, αρκετά επιτυχημένα το προφίλ του ως επιχειρηματίας ξεκίνησε η παρουσίαση των προϊόντων και των υπηρεσιών. Η επιλεκτική του στάση απέναντι στους πελάτες και η πληρότητα του στο “marketing”, έδωσε την σειρά της στην διαφήμιση των υπηρεσιών και των προϊόντων του, με το πείσμα του παραδοσιακού πωλητή που προσπαθούσε να πετύχει τους στόχους πωλήσεων. Τέτοιες καταστάσεις είναι υπερβολικά οικίες σε εμένα, κυρίως από επιχειρηματίες που το marketing μεταφράζεται στα ελληνικά τους ως πωλητής ή διαφημιστής χονδρικής. Όλα αυτά ήταν πολύ ωραία, αφού οι ιστορίες του είχαν κινήσει το ενδιαφέρον μου, κυρίως ως storyteller παρά ως marketer.
Παράλληλα όμως με αυτές τις ιστορίες αναπτύσσονταν και μία άλλη πραγματικότητα.
Σε αντίθεση με ότι έγραφε στην σελίδα του δεν είχε καινούριες παλέτες. Μάλιστα προσπάθησε να μου πουλήσει τις πιο παλιές του ενώ όταν εγώ είδα τις πιο καινούριες με ανάγκασε να τις κατεβάσω μόνος μου. Μου πούλησε μπογιές και λοιπά αξεσουάρ, τα οποία δεν αποδείχτηκαν αρκετά για την δουλειά που τα ήθελα. Προσφέρθηκε ο ίδιος να μεταφέρει στο χώρο της φίλης μου τις παλέτες, με σχετική χρέωση φυσικά.
Σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να πω ότι με εξαπάτησε, ή ότι ζημιώθηκα από την αγορά αφού το ποσό ήταν πολύ μικρό. Και ακριβώς εκεί υπήρχε το πρόβλημα. Η αναντιστοιχία της ιστορίας με την εμπειρία είναι καθοριστικός παράγοντας για να καταρρεύσει όλη η εικόνα που μπορεί να έχει κτίσει ένα brand για χρόνια. Ο κάθε πελάτης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται όχι ανάλογα με τον τζίρο που θα φέρει στην εταιρία, αλλά ως ένα μέσο επιβεβαίωσης και ανάπτυξης των ιστοριών της εταιρίας. Οι εμπειρίες των πελατών αποτελούν τα πραγματικά ντοκουμέντα που επιβεβαιώνουν τις ιστορίες των brands.
Artwork by CHAACTERS