O Kurt Vonnegut παρατήρησε ότι όλες οι ιστορίες της ανθρωπότητας, από τους πιο παλιούς μύθους μέχρι τα blockbuster του Σπίλμπεργκ, αναλύονται σε βασικές δομές. Χαρτογράφησε λοιπόν τα κύρια χαρακτηριστικά των ιστοριών, στα πλαίσια μιας ανθρωπολογικής διατριβής. Σχεδίασε τις συναισθηματικές καμπύλες των ιστοριών, τις οποίες κατέταξε σε πέντε βασικά σχήματα.
Ποιες καμπύλες ιστοριών εκφράζουν την σύγχρονη επειχειρηματική δραστηριότητα;
Ταινίες: Hamlet, Game of Thrones
Αυτή ιστορία δεν έχει καμπύλες. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο συγγραφέας έχει κάνει κάποιο λάθος. Στην πραγματικότητα είναι η πιο σύνθετη μορφή ιστορίας επειδή είναι πιο κοντά στην αληθινή ζωή. Στην πραγματικότητα η καμπύλη εμφανίζει ότι τόσα πολλά πράγματα μπορεί να συμβούν σε μία ιστορία όπως και στην ίδια τη ζωή, που δεν μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει αν είναι καλά η κακά. Η αλήθεια είναι ότι αργότερα μαθαίνει ότι αυτές οι ατυχίες μπορεί να οδηγήσουν την ζωή σου σε κάτι θετικό, πράγμα που είναι αδύνατο να το ξέρει εκ των προτέρων. Αυτό το απρόσμενο προσθέτει την απαιτούμενη ένταση στην αφήγηση.
Επιχειρήσεις: Αυτή είναι η καμπύλη της ιστορίας των εργαζόμενων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αβεβαιότητα, επιτυχίες, χαρά και όλα αυτά διαδοχικά ή ταυτόχρονα. Αυτή η ιστορία είναι πιο κοντά στην πραγματική ζωή.
Ταινίες: The Metamorphosis, Black Mirror.
Η προσέγγιση “από το κακό στο χειρότερο” εμφανίζει τον κεντρικό χαρακτήρα σε μια πραγματική κόλαση η οποία όλο και χειροτερεύει. O Βονεγκατ λέει χαρακτηριστικά ότι ο συγγραφέας θα πρέπει να πρέπει να είναι σαδιστής με το χαρακτήρα του και να του δίνει δυσκολίες, στο τέλος όμως τον βγάζει από αυτές. Αυτή η καμπύλη περιγράφει κάτι πολύ χειρότερο, τους χαρακτήρες του Κάφκα ή του Τζορτζ Όργουελ οι οποίοι βυθίζονται στο σκοτάδι.
Επιχειρήσεις: Την καμπύλη αυτοί ακολουθούν οι επιχειρήσεις που προσπαθούν να βγάλουν γρήγορα και εύκολα κέρδη χωρίς να έχουν να προσφέρουν πραγματική αξία στην αγορά, ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης.
Ταινίες: The Notebook, Jane Eyre.
Αυτή η καμπύλη ιστορίας δεν είναι απαραίτητο να αναφέρεται μόνο σε ένα αγόρι που βρίσκει ένα κορίτσι χάνει το κορίτσι και έπειτα ξανά το κερδίζει πίσω. Μπορεί να αναφέρεται σε έναν εκατομμυριούχο που χάνει χρήματα σε ένα συγγραφέα που χάνει το ταλέντο του κ.ο.κ.
Επιχειρήσεις: Αυτήν την την καμπύλη ιστορίας ακολουθούν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες είναι ανταγωνιστικές και επιδιώκουν να αναπτυχθούν. Επιβιώνουν στην αγορά αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες που προκίπτουν κάθε φορα.
Ταινίες: The Godfather, Harold and Kumar.
“Ο άνθρωπος την τρύπα”. Είναι η καμπύλη της αφήγησης όπου ο άνθρωπος γράφει την προσωπική του ιστορία. Προσπαθεί να ξεπεράσει τις προσωπικές του δυσκολίες και να βρεθεί στην απέναντι όχθη. Σε έρευνα που έκανε τον Cornell university αναλύοντας δεδομένα από 6147 σενάρια ταινιών, ανακάλυψε ότι αυτή η καμπύλη είναι η πιο δημοφιλής ανάμεσα στα σενάρια.
Επιχειρήσεις: Εάν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας μπορείς σίγουρα να αναγνωρίσεις σε αυτή την καμπύλη, την ιστορία σου. Ξεκινάς με μία φοβερή ιδέα, εξαιρετική διάθεση και ίσως και κάποιο κεφάλαιο, αντιμετωπίζεις τις δυσκολίες και ξανασηκώνεσαι.
Ταινίες: Cinderella, Pride and Prejudice.
Η καμπύλη της Σταχτοπούτας είναι παρόμοια με την καμπύλη του αγοριού που συναντά το κορίτσι με λίγα ανοδικά βήματα. Διαθέτει κάποια τεχνικά εργαλεία (την βοηθεια από μία καλή δύναμη), τα οποία διευκολύνουν τον ήρωα να μεταβεί από μία δύσκολη κατάσταση. Έπειτα αντιμετωπίζει μία απότομη πτώση αλλά τελικά καταφέρνει να σηκωθεί και να οδεύσει προς μία αέναη ευτυχία.
Επιχειρήσεις: Η καμπύλη της Σταχτοπούτας θα μπορούσε να ταυτιστεί με τις ιστορίες των μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν πάντα κάποια εργαλεία τα οποία τους βοηθούν να ανέβουν. Όταν αποτυγχάνουν, η πτώση τους είναι εντυπωσιακή και απότομη αλλά σχεδόν πάντα καταφέρνουν να επανέλθουν και να κυριαρχήσουν και πάλι τις αγορές.