Ο κόσμος μας είναι χτισμένος σε δύο ψηφία. Το 0 και το 1.
Οι δύο αριθμοί αποτελούν την βασική μορφή της ελάχιστης πληροφορίας που μπορεί να μεταδοθεί ψηφιακά μέσα από έναν υπολογιστή. Όλες οι πληροφορίες που επεξεργάζεται και μεταδίδει ένας υπολογιστής τις αναγνωρίζει με μία κωδικοποίηση που αποτελείται από συνδυασμούς 0 και 1. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο κόσμος μας βασίζεται στην εναλλαγή αυτών των δύο στοιχείων.
Ζούμε σε ένα κόσμο του δύο;
Η απάντηση είναι ναι. Όχι μόνο γιατί το κυρίαρχο “προϊόν” του κόσμου μας, η πληροφορία, βασίζεται στην έννοια του δύο, αλλά γιατί το δύο κυριαρχεί σε όλες τις δραστηριότητες του ανθρώπινου είδους.
Για να ολοκληρωθεί ο άνθρωπος συναισθηματικά, ερωτικά και κοινωνικά πρέπει να γνωρίσει το έτερο ήμισυ, επιβεβαιώνοντας τον αρχαίο μύθο των δύο πρωτόπλαστων, που ήταν αρκετοί για να γεννηθεί ολόκληρο το ανθρώπινο είδος. Όλοι οι πόλεμοι, οι αντιπαραθέσεις, ή απλά ένας διάλογος γίνονται πάντα από δύο μέρη που υποστηρίζουν δύο αντίθετες απόψεις. Το κάθε πράγμα έχει δύο απόψεις, όπως και το νόμισμα έχει δύο πλευρές. Υπάρχει το θετικό και το αρνητικό, ο παράδεισος και η κόλαση, είσαι κάτι ή δεν είσαι. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη πιο ισχυρό που ενισχύει την δύναμη του αριθμού δύο στην ζωή του ανθρώπου.
Ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο σε δύο επίπεδα πραγματικότητας, όπως αναφέρει ο φιλόσοφος Yuval Harari.
Η μία πραγματικότητα είναι η αντικειμενική. Για παράδειγμα η βαρύτητα γίνεται αντιληπτή από όλους τους ανθρώπους, ακόμη και πριν ανακαλυφθεί η έννοια της από τον Νεύτωνα.
Η άλλη πραγματικότητα είναι η υποκειμενική. Όταν σπάσω το πόδι μου νιώθω έναν αφόρητο πόνο. Παρόλο που ο γιατρός αντιλαμβάνεται τον πόνο αφού έχει διαγνώσει το σπάσιμο, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να τον νιώσει.
Η διαίρεση του κόσμου αλλά και της αντίληψής μας σε δύο έννοιες αποτελούν την βασική σύσταση της αντίληψής μας για τον κόσμο, αλλά δεν αποτελούν όμως την πραγματική οριοθέτηση του κόσμου μας. Όλα τα πράγματα δεν έχουν δύο όψεις, και όπως ακριβώς και έναν κέρμα. Έχει και τρίτη όψη. Στην πραγματικότητα ο κόσμος μας έχει πολλές περισσότερες όψεις. Μία άλλη διάσταση της πραγματικότητας που αναφέρει ο Harari, είναι η ενδοϋποκειμενική πραγματικότητα. Η πραγματικότητα αυτή διαμορφώνεται από την επικοινωνία μεταξύ πολλών ανθρώπων παρά από τις προσωπικές πεποιθήσεις και αντιλήψεις. Οι πιο καθοριστικοί παράγοντες στην ανθρώπινη ιστορία ανήκουν σε αυτό το επίπεδο πραγματικότητας. Για παράδειγμα τα χρήματα δεν έχουν καμία αντικειμενική αξία. Δεν μπορείς να τα φας, να τα πιεις ή να φτιάξεις ρούχα από αυτά. Η αξία τους προκύπτει από την αποδοχή των ανθρώπων ότι έχουν αξία και ότι μπορείς με αυτά να αγοράσεις όλα τα υπόλοιπα αγαθά. Σε αυτό το επίπεδο της πραγματικότητας υπάρχει και η έννοια του branding. Αφορά δηλαδή μια κοινή ιδέα και αξία που έχει ξεκάθαρα οριστεί στο μυαλό πολλών ανθρώπων την οποία έχουν αποδεχθεί καθολικά. Στην περίπτωση του χρήματος, για παράδειγμα, είναι η ιστορία που έχει γίνει αποδεχτεί καθολικά από όλη την ανθρωπότητα και με μεγάλη πίστη, ξεπερνώντας ακόμη και εκείνη των θρησκειών.
Η πραγματικότητα, η ακόμη καλύτερα η αλήθεια έχει πολύ περισσότερες πλευρές από “τις δύο πλευρές του νομίσματός”.
Βασισμένος σε αυτή την διαπίστωση, μέσα από τα κείμενα μας δεν επιχειρούμε να αναδείξουμε ή να αναλύσουμε όλες τις πλευρές ενός θέματος, αφού θα έπρεπε να γραφτούν ολόκληρα βιβλία. Αντίθετα στόχος είναι να διεγείρουμε την φαντασία, αποκαλύπτοντας πτυχές θεμάτων που δεν είναι πολύ δημοφιλείς αλλά υπάρχουν, να προσεγγίσουμε την αλήθεια από διαφορετική οπτική και όχι να διεκδικήσουμε την κατοχή της απόλυτης αλήθειας, και τέλος να ξεκινήσουμε μία συζήτηση από διαφορετικές προσεγγίσεις.
Artwork by CHARACTERS