Οι άνθρωποι του Σαν (γνωστοί και σαν θαμνάνθρωποι) με τον 100,000 χρόνων λαό είναι οι κοινοί πρόγονοι της ανθρωπότητας. Συνεχίζουν να είναι επίμονα εξόριστοι από τους έγχρωμους και λευκούς κατακτητές της πατρογονικής τους γης στην Ανατολικοδυτική Αφρική. Σήμερα βρίσκονται μόνο σε μικρούς ψαπομονωμένους πληθυσμούς διάσπαρτους στην περιοχή. Βρέθηκα στο Σομέλο της Μποτσουάνα, σε έναν καταυλισμό προσφύγων, στην μέση της ερήμου Καλαχάρι, άγνωστη και στους ντόπιους, χάρις στην αγάπη ενός φιλικού οδηγού ταξί για την ανθρωπολογία και την Ελληνικό πολιτισμό. Ενώ οι περισσότεροι ντόπιοι δεν έχουν καν ιδέα για το τί είναι η Ελλάδα, ο Λαιντόν ήθελε να μάθει κι άλλα για τον πολιτισμό της χώρας μου, τον οποίο θαύμαζε για την αρχαία κληρονομιά.
Χάρην στον Νόστρα, τον μοναδικό άνθρωπο που μπορούσε να μιλήσει Αγγλικά, κατάφερα να πάρω συνέντευξη και φωτογραφίες τους γηραιότερους, πολλοί εκ των οποίων γεννήθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα, προτού γίνει οποιαδήποτε επικοινωνία με άλλους ανθρώπους. Ήμουν ο δεύτερος λευκός που πάτησε στο χωριό τους και λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο πολιτισμός τους εξαλείφεται ραγδαία, ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν μαζί μου όλες τις πληροφορίες που γνώριζαν για τον πολιτισμό τους και πώς κάποτε ήταν ικανοί να επιβιώνουν στην έρημο χωρίς να αρρωσταίνουν ή να ξεμένουν από φαγητό και νερό. Ο μόνος ξένος που είδα ήταν μισός Έλληνας, μισός από την Ndebele και ήταν τοπικός πολιτικός που τους επισκέπτεται κάθε 4 χρόνια -πριν τις εκλογές- φέρνοντας μαζί του μερικά μπουκάλια κρασί. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει νερό, ρεύμα ή οποιαδήποτε άλλη δημόσια υπηρεσία στην περιοχή.
Το Δυτικό επιστημονικό μυαλό μου σκέφτηκε τις προκλήσεις πολλές φορές από την ραγδαία διαφορετική αντίληψη των Σαν για την ζωή και τον κόσμο. Από τον γητευτή των φιδιών, που ήταν ικανός να ελέγξει την συμπεριφορά των φιδιών χρησιμοποιώντας φίλτρα και μίγματα βοτάνων, ως την εντελώς διαφορετική προσέγγισή τους απέναντι στον έρωτα, τον χρόνο, την δέσμευση, τον σκοπό της ζωής και των ανθρωπίνων σχέσεων.
Η προσφορά του κάθε οικοσυστήματος καθορίζεται από την διαφορετικότητά του. Ο ολοκληρωτισμός του Δυτικού κόσμου και του οικονομικού συστήματος παρασέρνει στον θάνατο, όχι μόνο την παραδοσιακή γνώση που έχει χαθεί μαζί με αυτές τις φυλές, αλλά τελικά και την ίδια την ανθρωπότητα.