Καθοδηγητής γνώμης ίσως σας ακούγεται ως ένας παλιομοδίτικος, λίγο ακατανόητος όρος. Οι Opinion Leaders (OL) όμως είναι ένας όρος που ακούμε αρκετά συχνά σήμερα, ή τουλάχιστον τους συναντάμε παντού στα social media με τα οποία έχουμε ταυτίσει την ύπαρξή τους. O OL είναι ένα άτομο με εξαιρετική επιρροή στους γύρω του. Ο ορισμός αυτός δόθηκε από τους Katz και Lazarsfelds το 1955. Ωστόσο η ύπαρξή τους πηγαίνει πιο μακρυά από την εποχή των social media φθάνοντας έως την αρχαία Ελλάδα, όπου οι ρήτορες με τους λόγους τους επηρέαζαν τον λαό να πάρει την επιθυμητή για εκείνους απόφαση, χρησιμοποιώντας τα επιχειρήματα και την λογική.
Σήμερα οι OL συνεχίζουν να έχουν τον ίδιο ρόλο, δηλαδή την επιρροή ενός συγκεκριμένου κοινού, προκειμένου να τον πείσουν για επιθυμητές, καταναλωτικές και όχι μόνο, αποφάσεις. Όμως ποιοι είναι σήμερα οι OL με την μεγαλύτερη επιρροή; Είναι επιστήμονες με εξαιρετικές επιστημονικές καινοτομίες, καλλιτέχνες και άνθρωποι του πνεύματος; Επιστημονικές έρευνες έδειξαν ότι οι OL σήμερα δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, κάποια ξεχωριστή ικανότητα να πείθουν ή να ηγούνται μιας ομάδας ανθρώπων. Η κινητήριος δύναμη πίσω από την επιρροή τους είναι η μεγάλη μάζα των εύκολα επηρεαζόμενων ανθρώπων στους οποίους αναφέρονται. Σύμφωνα με την έρευνα (Watts & Dodds 2007) δεν είναι οι ίδιοι οι OL οι οποίοι με την “σαρωτική ικανότητα επιρροής” τους κατευθύνουν το μεγάλο κοινό. Η “φωτιά” ξεκινά από ένα μικρό, συνήθως φανατικό κοινό του ΟL, από συνηθισμένους ανθρώπους οι οποίοι διαχέουν το μήνυμα στους πολλούς και εύπιστους ανθρώπους του ευρύτερου κοινού. Οι OL χρησιμοποιούνται ως ένα εργαλείο του marketing για την πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών. Για την αποτελεσματικότερη καθοδήγηση του κοινού τους, υιοθετούν και διαμορφώνουν εάν τρόπο σκέψης και ζωής, που μοιάζει ξεχωριστός, ευχάριστος και εύπεπτος για το εύπλαστο κοινό που απευθύνονται.
Σήμερα δημιουργούνται κυρίως στα social media μέσα από μηνύματα τα οποία είναι ενδιαφέροντα για τους γνωστούς και άγνωστους παραλήπτες τους. Άνθρωποι καθημερινοί με ευρύ κοινωνικό περιβάλλον μετατρέπονται σε Facebook Persones, Instagram Divas ή Youtube Stars. Δεν χρειάζεται να είσαι βραβευμένος ή ειδικός για να αποκτήσεις τον τίτλο του OL. Αλλά χρειάζεται να ζητήσεις την γνώμη ενός βραβευμένου επιστήμονα για να βρεις το κραγιόν που σου ταιριάζει;…Τα μηνύματα που επικοινωνούν αλλά και το προφίλ εκείνων που αναδεικνύονται ως OL είναι στοιχεία που μπορούν να σκιαγραφήσουν, τα ενδιαφέροντα, την κυρίαρχη κουλτούρα και την επικρατούσα κοινή γνώμη ενός λαού, σε παρόντα χρόνο. Από αυτά μπορούμε να διαγνώσουμε τις αντιλήψεις, τις ανάγκες αλλά και τους προβληματισμούς που έχει ένας λαός σε κοινωνιολογικό επίπεδο (ή μία αγορά σε επίπεδο marketing).
H γενιά των millennials ασκεί μία μεγάλη επιρροή διεθνώς, διαμορφώνοντας τις εξελίξεις και τις αντιλήψεις σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο. Εκτός από τους OL των social media, επιλέξαμε τους millenials – ηγέτες με την μεγαλύτερη επιρροή: (Δείτε φωτογραφίες στα Media)
Πηγές: business insider / us news / the balance / AD Studies Vol 52 2015
Cover photo: Samantha Whitehead